Çene Kisti Ameliyatı Nasıl Yapılır

İMPLANT TEDAVİSİ

21.08.2020 00:00

Diş köklerinde ya da çene kemiğinin her hangi bir yerinde diş kaynaklı patojen yapılar çene kisti olarak adlandırılır. Genellikle dişlerden kaynaklanmakla birlikte, ağız içi yumuşak dokular ve tükürük bezlerinden gelişmek suretiyle de ortaya çıkabilirler. Bazı çene kistleri hasta tarafından hissedilirken bazen de fark edilmeden oldukça büyük boyutlara ulaşabilmektedir.

Çene kistlerinin ilaç tedavisine cevap vermemesi sebebiyle, çene cerrahları tarafından cerrahi yöntemler kullanılarak tedavi edilmesi gereklidir.

Çene kistleri ağrılı bir süreçle geliştiği için, hastanın yaşam konforuna ve estetik duruşunu olumsuz şekilde etkilemektedir. Birçok farklı belirtiyle ortaya çıkan çene kistleri,

• Ağız dışı veya içinde uç vermek suretiyle akıntı
• Kistin oluştuğu bölgede bulunan sinirlerin kist tarafından sıkıştırılması sonucunda oluşan hissizlik
• Çene kemiği bölgesinde ağrıyla devam eden şişlik
• Kistin oluştuğu bölgede bulunan dişlerin sallanması
• Kist oluşan bölgede yanma hissi
• Dişlerde çürüme ve kök ucunda iltihaplanmalar çene kistinin belirtileri arasında yer almaktadır.

Çene Kisti Ameliyat Yöntemleri

Çene kistleri cerrahi işlem gerektiren rahatsızlıklar arasında yer almaktadır. Farklı cerrahi teknikler kullanılarak yapılabilen çene kisti ameliyatlarında en sık kullanılan yöntem kistin çıkarılması işleminin yapıldığı, enükleasyon tekniğidir. Bu teknik kistektomi olarak da bilinmektedir.

Enükleasyon tekniği dışında kullanılan bir başka yöntem de marsüpyalizasyondur. Bazı durumlarda her iki teknik birlikte kullanılırken, tek tek de kullanılabilmektedir. Ameliyatta kullanılacak yöntem, kistin türü ve boyutu göz önünde bulundurulmak suretiyle, operasyonu yapacak hekim tarafından belirlenir.

Enükleasyon Yöntemi

Kist ameliyatlarında cerrahi tedavi söz konusu olacaksa, akla ilk gelen yöntem enükleasyondur. Bu tür operasyonların temel hedefi, hastalığın yeniden tekrarlamasını önlemek adına kistin tek parça olarak çıkarılmasıdır Enükleasyon tekniğiyle yapılan ameliyatların sağladığı avantajlardan biri de, ameliyatla çıkarılan kistin patolojik incelemesinin de yapılabilir olmasıdır.

Ameliyat sırasında kistin yan taraflarında yer alan diş dokularının canlılığını yitirmesi veya çene kemiğinde kırık oluşması ihtimali mevcuttur. Bu sebeple, operasyon için konusunda uzman hekimlerin tercih edilmesi gereklidir.

İlgili Link : Diş Kaplama Dişe Zarar Verir mi

Marsüpyalizasyon Yöntemi

Bu tekniğin ana düşüncesi, kist içerisindeki sıvının boşaltılmasıdır. Yöntemle elde edilmek istenen sonuç, kist içerisindeki basıncın yok edilerek hacminin küçültülmesidir. Bir müddet sonra bu bölge kemik ile dolarak hastalığı ortaya çıkaran nedenler ortadan kalkar. Ameliyat sırasında kist çeperinde bir küçük pencere açılarak içerisindeki sıvı dışarı çekilir.

Uygulama olarak diğer yöntemle kıyaslandığında oldukça kolay bir yöntemdir. Doku zararı oluşmadığı gibi, hastanın psikolojik olarak daha rahat olması sağlanır. Ancak bu yöntemle yapılan ameliyatlara parça alınmadığı için patolojik tetkikler yapılamaz. Bu da hastalığın asıl kaynağının teşhis edilmesini güçleştirir.

İlerleyen dönemlerde tekrarlama riski olması sebebiyle, ameliyat bölgesinin düzenli bir şekilde yıkanması ve sürekli temiz tutulması gereklidir. Bu yöntemle yapılan ameliyatların büyük kistlere uygulanması sırasında nadiren de olsa çene kırılması riski mevcuttu.