Diş Sıkma Tedavisi

22.01.2021 00:00

Genellikle günlük hayatta yaşanılan iş temposu ve stresli bir yaşam sonucunda uyku sırasında istem dışı dişleri sıkma problemi yaşanabiliyor. Diş sıkma (bruksizm) diş sağlığını olumsuz bir şekilde etkilemektedir. Bu tür şikâyetleri olan kişiler genellikle dişlerinin sıkıp ve gıcırdattıklarının farkına varmazlar. Çevresinde olan kişiler bu durumu onlara söyleyebilir. Sabah kalktıklarında ise çene ağrısı ile uyanabilirler. Uzun süre boyunca tedavisi edilmez ise bu durum kronikleşebilir ve ağzı açamama gibi majör problemleri ortaya çıkabilir.

İlgili Link: Diş Çürükleri

Diş Sıkma veya Gıcırdatma Nelere Yol Açar?

Genellikle bu durum sonucunda baş ağrısı, çene ağrısı ve yüz ağrısı ortaya çıkmaktadır. Bir süre sonra şikâyetlerin artması sonucu ile yemek yemede zorluk, çene eklemi problemi sonucu ile ağzı açıp kapamada zorluk meydana gelebilir. Ağız açma ve kapa sırasında çene eklem yerinden klik diye ses geliyor ise eklem problemi başladığı anlaşılabilir. Bu durum sonrasında bir zaman sonra çenede kitlenme, dişlerde sallanma ve diş kırıkları, ağız açma sırasında çenenin etkilenen tarafa doğru kayması ve bu gibi belirtiler ortaya çıkabilir.

Diş sıkması neticesinde meydana gelen çene ağrılarının sebebi de çene ekleminin kapsül ile eklem içi sıvı arasında oluşan ağrı ve sızının tamamen yansımasıdır. Etiyolojisinde daha çok alt ve üst çenede kapanış bozuklukları, travma geçirilmiş bir hikayesinin bulunması, kondil disk düzensizlikleri, eklem hastalıkları ve iltihap nedeni ile eklem hastalıkları bulunmaktadır.

İlgili Link: Diş Ağrısı İçin Yapılması Gerekenler

Diş Sıkma Tedavisi Nasıl Yapılır?

Bu hastalar uzman çene cerrahi tarafından görülmelidir. İlk olarak çene yapısını değerlendirmek amaçlı radyolojik incelemeler yapılmaktadır. Tedavi süresi uzun olduğu için hasta bu konuda bilgilendirilir ve bunun için uyumu çok önemlidir. Hastanın ağız ölçüsü alınarak şeffaf plaklar hazırlanır. Bu plaklar alt ve üst dişlerin temas etmemesi için uygulanır.

Sert akrilik plastik malzemeden yapılan diş koruyucu apareyler ( gece koruyucuları) alt ve üst çene dişlerinin temasını kesmek içindir. Bunun dışında tedaviye ek olarak kas gevşeticiler ve sıcak su tedavisi akut kas spazmı olan hastalar için rahatlaması bakımından kullanılmaktadır. Plaklar ve apareyler sonucunda istenilen ölçüde düzeltmeler yapılamaz ise hastalarda cerrahi yaklaşım ön görülebilir.